top of page
ULVIS ALBERTS (1942)
Slavenību (un ne tikai) fotogrāfs Ulvis Alberts. Ulvis Alberts ir vienīgais latviešu izcelsmes fotogrāfs, kurš fiksējis tādas pasaules leģendas kā Deivids Bovijs (David Bowie), Endijs Vorhols (Andy Warhol), Pols Makartnijs (Paul McCartney), Stīvens Spīlbergs (Steven Spielberg), Čārlzs Bukovskis (Charles Bukowski), Šēra (Cher) un Tīna Tērnere (Tina Turner).
Iepriekšminētais uzskaitījums komentārus neprasa, tomēr liek uzdod jautājumu: kā zēns, kurš 1949. gadā ar ģimeni emigrēja no bēgļu nometnes Vācijā uz ASV, tur par vienu no pieprasītākajiem slavenību portretētājiem? Mūsu sarunu caurstrāvo amerikāniskā atvērtība, brīvības gars un kaislība uz fotogrāfiju, tomēr U. Albertu vislabāk raksturo viņa paša bieži izmantotais teiciens: "one of a kind".
Jūs esat ieguvis radio un televīzijas bakalaura grādu Vašingtonas universitātē Sietlā un papildinājies Amerikas Filmu institūtā, taču nekad neesat profesionāli studējis fotogrāfiju. Kas jūs pamudināja uzmanībuies foto mākslai?
Es nevarēju iegūt nekādu finansiālu atbalstu no Amerikas Filmu institūta, bet satiktie cilvēki, iedrošināja mani skatīties apkārt. Viens no tiem bija Džeks Nikolsons (Jack Nicholson). Tā nonācu pie slavenību fotografēšanas. Mērķis nebija iegūt slavenus draugus, man bija svarīgi redzēt, kā šie cilvēki dzīvo. Pirmais, ko darīju, ienākot viņu mājvietā - skatījos apkārt un domāju par fotogrāfijas tehnisko pusi... To, kā krīt gaisma, kur atrodas logi. Tāpēc man nebija daudz laika, lai ar viņiem tērzētu, tomēr es iepazinos ar daudz jauniem cilvēkiem.
Tātad fotogrāfija kaut kādā ziņā bija neapzināta izvēle. Zinu, ka jūsu ģimenē ir izteikts mākslinieka gēns - tēvs bija gleznotājs un arhitekts Uga Alberts. Vai iespējams, ka tam bija kāda ietekme?
Jā, tā varētu teikt. Mans tēvs daudz gleznoja, bet latvieši jau nebija gleznu pircēji, tāpēc viņš vairāk atdeva, nekā pārdeva. Atceros, ka Stokholmā kādā mājā glezna pie sienas ieraudzīju tēva. Es nezinu, kā tā tur bija nokļuvusi, bet viņš mēdz gan dāvināt, gan gleznot uz vietām. Paralēli gleznošanai tēvs strādāja kā arhitekts Sietlā tas bija maizes darbs. Man par nožēlu ir saglabājušās tikai dažas viņa gleznas, jo viņu kā mākslinieku novērtēju nepietiekami līdz brīdim, kad viņš aizgāja no šīs pasaules.
bottom of page